CHERY OMODA 5 to kompaktowy SUV, który zadebiutował na rynku w 2022 roku. Model testowany przez Euro NCAP wyposażony był w silnik 1.6T i posiadał napęd na przednie koła. Jego masa własna wynosiła 1423 kg.
W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP, OMODA 5 uzyskała ogólną ocenę pięciu gwiazdek. Poniżej przedstawiono szczegółowe wyniki w poszczególnych kategoriach:
1. Ochrona dorosłych pasażerów: 87%
- Test zderzenia czołowego (offsetowy): Kabina pasażerska pozostała stabilna. Odczyty z manekinów wskazały dobrą ochronę kolan i ud zarówno kierowcy, jak i pasażera. Jednak producent nie dostarczył wystarczających dowodów na zapewnienie podobnego poziomu ochrony dla osób o różnej posturze lub w różnych pozycjach, dlatego oceniono tę ochronę jako marginalną.
- Test zderzenia pełnopowierzchniowego: Ochrona wszystkich kluczowych obszarów ciała była dobra lub wystarczająca dla manekinów symulujących małe kobiety zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach.
- Test zderzenia bocznego: Odczyty z manekinów wskazały dobrą ochronę wszystkich kluczowych obszarów ciała. Jednak kurtyna powietrzna nie zadziałała zgodnie z oczekiwaniami, co wpłynęło na obniżenie oceny ochrony głowy.
- Test uderzenia w słup: Ochrona klatki piersiowej została oceniona jako marginalna ze względu na odczyty kompresji żeber.
- Ochrona przed urazami kręgosłupa szyjnego (whiplash): Testy przednich siedzeń i zagłówków wykazały dobrą ochronę w przypadku uderzenia z tyłu. Analiza geometryczna tylnych siedzeń również wskazała na dobrą ochronę.
2. Ochrona dzieci: 87%
- Test zderzenia czołowego i bocznego: Ochrona wszystkich kluczowych obszarów ciała była dobra lub wystarczająca dla obu manekinów dziecięcych.
- Funkcje bezpieczeństwa: Poduszka powietrzna pasażera z przodu może być dezaktywowana, co umożliwia montaż fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy. Informacje o statusie poduszki są czytelne dla kierowcy.
- Montaż fotelików: Wszystkie typy fotelików, dla których zaprojektowano OMODA 5, można było prawidłowo zamontować i zabezpieczyć.
- Ochrona głowy: W większości przypadków dobra lub wystarczająca, z wyjątkiem twardych słupków przedniej szyby oraz dolnej części szyby, gdzie odnotowano słabe wyniki.
- Ochrona nóg: Zderzak zapewniał dobrą ochronę nóg pieszych, ale ochrona miednicy była w większości słaba.
- System autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB): System skutecznie reagował na pieszych i rowerzystów, w większości przypadków unikając kolizji.
- AEB: System wykazał dobrą skuteczność w testach reagowania na inne pojazdy, pieszych i rowerzystów.
- Asystent pasa ruchu: System skutecznie pomagał w utrzymaniu pojazdu na właściwym pasie.
- Monitorowanie stanu kierowcy: OMODA 5 jest wyposażona w system monitorujący zmęczenie kierowcy oraz przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach.
Więcej informacji oraz szczegółowe wyniki testów można znaleźć na oficjalnej stronie Euro NCAP.
Dla zainteresowanych, poniżej dostępny jest materiał wideo przedstawiający przebieg testów zderzeniowych CHERY OMODA 5: